tr?id=1648678752043653&ev=PageView&noscript=1

Które warzywa chronią przed rakiem?

Jedzenie warzyw to wyjątkowo dobre działanie profilaktyczne, które zapobiega rozwijaniu się nowotworów. Pośród wielu warzyw są takie, które charakteryzują się wyjątkowo wysokimi właściwościami antyrakowymi. Każde z nich jest tarczą ochronną przed konkretnymi odmianami nowotworów. To wszystko przez naturalnego pochodzenia związki chemiczne, które hamują rozrost komórek rakowych.

Te same związki chemiczne uzyskane metodami laboratoryjnymi nie działają w podobny sposób. Co więcej, mogą nawet pogorszyć sprawę. Kiedy przeprowadzono badania odnośnie tego, czy zawarty w marchewkach beta-karoten, normalnie przeciwdziałający rakowi płuc, będzie miał takie samo działanie, jeśli zostanie wytworzony sztucznie, gorzko się rozczarowano. Laboratoryjny beta-karoten nie tylko nie spowolnił rozwoju raka płuc, ale wręcz go przyspieszył.

Najbardziej antyrakowe warzywa

Niektóre warzywa są jak hamulce, które potrafią zatrzymać rozwój zmian nowotworowych. Niekoniecznie muszą być rzadkie i egzotyczne. Mogą być nawet najprostsze, najpopularniejsze. Oto niektóre z nich:

  1. Pomidory

Pomidory to bogate źródło likopenu – antyoksydantu, który zmniejsza ryzyko zachorowania na raka prostaty. Najprawdopodobniej związek ten minimalizuje również szanse nabawienia się raka jamy ustnej, przełyku, żołądka i płuc. Ciekawe jest to, że im dłużej pomidory poddawane są obróbce termicznej, tym więcej mają likopenu. Dlatego jeśli pomidory chcemy traktować jako środek profilaktyczny na raka, to zamiast jeść je na surowo, przyrządzajmy z nich zupy, sosy i soki.

  1. Marchew

Marchew to nie tylko najpopularniejsze, ale i najbardziej antyrakowe warzywo korzenne. Jego pomarańczowy miąższ jest świadectwem wysokiego poziomu wspomnianego już beta-karotenu. Nie znaczy to jednak, że jedząc marchew z myślą nie tylko o jej walorach smakowych, ale i zdrowotnych, należy ograniczyć się do spożycia miąższu. Skórka marchwi także jest bogata w cenne składniki. Dlatego też warzywa tego nie trzeba obierać – wystarczy je opłukać i delikatnie oskrobać, nie zdejmując całej skórki.

  1. Czosnek

W czosnku znajduje się wiele przeciwutleniaczy. Warzywo to nie tylko pomaga w zapobieganiu nowym zmianom nowotworowym, ale także powstrzymuje rozwój już istniejących. Ponieważ czosnku raczej nie spożywamy samego, tylko traktujemy go jako dodatek do potraw, musimy pamiętać o tym, jak się z nim obchodzić. Wrzucony do wrzącej wody cały ząbek czosnku nie uwolni swoich prozdrowotnych właściwości. Zachowa je natomiast, kiedy przed obróbką termiczną zostanie rozdrobniony na mniejsze kawałki.

  1. Papryka

Papryka to źródło ogromnej ilości witaminy C, która przyczynia się do wzmocnienia układu odpornościowego. Choć z witaminą tą kojarzy się przede wszystkim cytryna, to warto sobie uświadomić, że papryka ma jej pięć razy więcej. W jednej papryce znajduje się półtorej dawki dziennego zapotrzebowania na witaminę C.

  1. Szpinak

Szpinak jest źródłem m.in. karotenoidów i selenu. Ma w sobie także wiele przeciwutleniaczy, kwasu foliowego oraz witaminy C. Najzdrowsze jest co prawda jedzenie go na surowo, ale gotowanie czy smażenie nie pozbawi go całkiem wartości zdrowotnych.